Nu vreau să profit de priete­neasca reclamă a organelor mi­litare, care cenzurându-mi con­cluziile articolului din numărul trecut al „Cruciadei“, i-au creat un sfârșit mai concludent decât al originalului.

Așa că, soarta revoltatului român va fi mai cuminte în rândurile de astăzi.

Natural că revolta a existat continuu in sânul poporului nostru, dar revolta cu rezultate constructive apare mai înspre zilele apropiate secolului trecut. Acum cinci sferturi de veac am avut chiar o mișcare cu carac­ter de importanță internațio­nală, deoarece în „tara de sus a Moldovii“ s’a născut demo­crația românească. Asemănă­toare oricărei nașteri, ivirea democrației a fost precedată de dureri. Privită atent, această a noastră manifestare de liber­tate nu seamănă cu ni'ciuna din surorile născute cam în acelaș timp în multe colturi depe con­tinentul european. Desigur că cercetătorul neatent îi va găsi obârșia completă în ilustrul spi­rit al enciclopediștilor fran­cezi, cari au fecondat pătimașa și superba revoluție franceză. Pentru schimbări de construc­ție socială nu sunt de ajuns însă tomuri enciclopedice. Căci condiția firească a omului este de a fi laș in fata instinctului de conservare. Și omenirea a progresat numai prin gândirea și acțiunea celor ce an putut să-și înăbușe acest instinct animal. Dar acest instinct laș nu cedează decât la omul ce se înalță până la răzvrătire. Nu oricine însă și nu oricând se poate cineva răzvrăti. Pentru răzvrătire trebue entusiasm, un fel de beție, ce se capătă numai prin credința într’o idee. Ori tomurile enciclopedice asvârlă semința ideii pc care fermentul revoltei deja existent îl modulează după chipul și asemănarea curentului de răzvrătire.

Ori ferment de nemulțumiri mai mare ca la noi în acea epocă prerevolutionară numai în Franța exista. Deaceea în­drăznesc să afirm că înainte chiar de Luxemburg și de Bel­gia, Moldova, prin sămânța aruncată de Alecu Russo, și-a avut prima legiuire democratică inspirată oarecum de frămân­tările sociale franceze, însă pur românească, deoarece se înca­dra în nevoile și dezideratele românești. Toate conștiințele europene inspirate de focarul francez nu au tinut seamă de­cât de principiile de egalitate, libertate, fraternitate, uitând complet spiritul critic enciclo­pedist. Cu totul altfel a fost le­giuirea revoltatilor moldoveni. Această constituție sacrifică idealul frumos, dar imposibil, spiritului critic, bunului simt. Și aceasta într’o notă riguros justă, riguros armonizată cu spiritul neamului. Căci în toate timpurile și la toate popoarele, ideile cele mai fecunde, acele cari au determinat cicluri în­tregi de evoluție, au fost acele care au adoptat idealul unui moment, geniului național. De altfel formula e veche; Solomon întrebat — „Ai dat cele mai bune legi“ ? a răspuns — „Cele mai bune pe care această cetate le-ar putea răbda“.

Această a noastră constituție, în cele 77 de articole care poartă pecetea unei mari lipse de cul­tură, amalgamate cu semne de mare cultură și bun simt, pre­zintă învățăminte de mare fo­los pentru epoca de construcție care va veni poate la îndemâna revoltatului le astăzi. In primul rând, caracteristici de bun simt. In preambul se spune: „De ur­mează în această alcătuire vreo schimbare dela cele din vechi obișnuite ale pământului ace­stuia, aceasta însăși firea lu­crurilor o au cerut a se face“. In acelaș timp, în cutele celor 77 de ponturi se ascunde urma „Declarației Drepturilor Omu­lui“, adaptate însă „celor obiș­nuite din vechi ale pământului“.

Cel mai perfect cercetător al Democrației române, profesorul D. V. Barnoschi, ne prezintă în a sa „Istorie a Democrației“ pe câțiva din oamenii acestei constituții.

Cea mai mare parte din ei erau din clasa mijlocie a nea­mului și nici nu puteau fi alt­fel, căci istoria nu a desmințit încă formula lui Aristotel. Te­melia și cheagul și floarea po­poarele este pătura mijlocie pentrucă cea de sus este tică­loșită de îmbuibare, iar cea de jos de foame. Căci pare-se și digestia prea grea tâmpește, după cum foamea e un rău sfă­tuitor. La noi clasa mijlocie a boierașilor, a mazililor, a răzășilor. Aceștia încă din 1895 în­grozeau pe Moruzzi. Constituiti secret, cărvunarul apărea pen­tru lumea de atunci lovit de „scârbavnica ocară a nevăzutilor“.

Cuvântul de „cărvunar“ este o conrupere dela cuvântul care in Italia desemna pe răzvră­tiți. Pe atunci epitetul era nota cenzoria dela romani, pata infamiei. Există un document semnificativ și amuzant, în care unul dintre cei mai mari boeri, un Balș, scrie altuia des­pre un neam al lor, că și-a fă­cut neamul de ocară, iar Balș zice: „săracu Neculai, este atins de carvanarimos“ ca și cum ar fi zis, atins de ciumă. Ca o concepție, putem remarca că și clasa înbuibatilor a dat câțiva generoși. Mai ales în epoca de consolidare a partidu­lui, apar nume ca Drăghici, Tăutu, Donici, veri cum era
cazul celui din urmă și ținând seamă de părerea eminentului jurist, profesorul Andrei Rădulescu, este principalul făuritor al constituției.

Guvernarea lor, cu domn căr­vunar în persoana lui Ioniță Sandu Sturza, e plină de învă­țăminte. Chiar dela început, această guvernare a găsit solu­ția genială să construiască vi­itorul fără să dărâme trecu­tul. Niște revoluționari puri, niște idealiști amețiți de egali­tate, fraternitate, libertate ar fi desfiintat totul fără să gân­dească la ce vor pune în loc. Democrații noștri de pe atunci au boerit peste 500 de răzeși și țărani sănătoși, băgând spaima în protipendadă, de care însă nu s’au legat. Au construit deci fără să dărâme.

Și epoca de cumințenie și de­mocrație adevărată a tinut până la constituția dela 1866. De atunci intrăm în epoca falsei de­mocrații, a minciunii libertare.

Astăzi cumințenia cărvunărească renaște, creind revoltați cari se luptă deși pare para­doxal contra abuzului de liber­tate, care făcuse din libertate râu de lapte și miere pentru politicieni, torent de fiere pen­tru tară. Când cuțitul politicia­nului va ajunge pe român la os, spiritul cărvunăresc va iz­bucni, trimițând lumea în pă­duri ca să fabrice mangal ca acum un veac. In spiritul popo­rului nostru de astăzi, revolta împotriva politicianismului se manifestă lent, prin sabotări electorale și indiferentă. Sem­nele caracteristice au apărut. Poporul dela nebunia libertății, trece spre cumințenia gospodă­rească. Astăzi studențimea și muncitorimea săracă corespun­de massei răzășești din 1822. Îm­potriva abuzului de libertate, răzeșii lui 1935 cer controlul elitei, refuzând propunerile de distrugere, dar dârzi în hotă­rârile lor constructive.

Democrația răzeșilor de azi nu înseamnă: poporul să conducă direct singur, ci popo rul să fie iubit de elită.

PAN VASILE VANDORO

Cruciada Românismului - Anul I, nr 20 de joi, 18 aprilie 1935


Dacă doriți să distribuiți:
Telegram
WhatsApp

Înapoi la index