Se împlinesc azi 82 ani de când Nicolae Bălcescu, chinuit de o boală crudă și neîmblânzită, și-a dat su­fletul pe un pat mizer al spitalului din Palermo. Optzeci și doi de ani de când trupul acestui vizionar, profet al unității naționale, a fost aruncat în groapa comună a cimitirului orașului în care a murit.

Nicolae Bălcesu e cunoscut ca autor al «Istoriei lui Mihai Vitea­zul», după cum Eminescu e cunos­cut ca autor de poezii. Nu se știe aproape nimic despre celelalte scrieri istorice ale sale, de contribuția adusă culturii și literaturii române, de influența pe care a avut-o asupra scriitorilor, nici de lupta dusă pen­tru isbânda naționalismului român.

Ca istoric era dotat cu un spirit critic foarte desvoltat în alegerea isvoarelor și redactarea materialului. Reprezentant al școalei istorice fran­ceze, făcea o filozofie a istoriei atunci când arăta că fiecare popor are o misiune de îndeplinit pe pământ. Nu căuta să dovedească originea noastră latină și temeinicia moti­velor pentru cari stăpânim aceste locuri. Lucrul acesta îl arătaseră, și-l susținuseră cu succes, reprezen­tanții școalei Ardelene. El căuta să arate fapte strălucite din trecutul nostru, pentru a fi pilde vii pentru prezent.

Exemplele erau chemări și în­demnuri pentru înfăptuiri noui. A fost cel mai mare istoric al timpului său. Harnic cercetător al arhivelor și bibliotecilor străine, cunoscător adânc al cronicarilor români, uimește adeseaori prin bogăția datelor isto­rice, adunate în acea vreme. Unele din studiile sale istorice («Puterea armată la Români» și «Despre sta­rea socială a muncitorilor plugari în principatele române») se pot cerceta și azi cu destulă siguranță, deoarece sunt singurele aproape în acest do­meniu.

Bălcescu poate fi privit și ca un ctitor al culturii și literaturii națio­nale. Împreună cu Negruzzi a for­mat limba literară română. A fost preocupat de modernizarea frazei și de exprimarea literară. Dacă pe alocuri găsim pagini de retorism, lu­crul acesta se explică pentru vre­mea în care a trăit.

Împreună cu Mihail Kogălniceanu, a încercat pentru prima oară în li­teratura română o emancipare de modelele streine, o naționalizare a literaturii prin inspirarea din viața istorică și prezentă a țării și prin apropierea de popor, refăcând încre­derea în zăcămintele etnice ale su­fletului nostru.

A pus temelia tradiționalismului, istoric mai întâiu, literar apoi tra­diționalismul creator, ce pornește dela el și Kogălniceanu, atinge cul­mea la Mihail Eminescu, — cea mai bună întruchipare a geniului româ­nesc — și trece mai departe pe câm­piile «Semănătorului» condus de N. Iorga. A înlăturat curentele grama­ticale de care era înconjurat — nu prin teorii pedante cum făceau alții — ci prin limba scrierilor sale, tot astfel cum a făcut și Eminescu. A trecut peste curentele literare streine sufletului nostru, cu toate că erau bine reprezentante și susținute în Principate — s’a apropiat de cânte­cele și tradițiile populare, de filele îngălbenite de vreme ale cronicelor și cărților bisericești, de limba po­porului vorbită și înțeleasă în toate ținuturile românești, și a putut să formeze astfel limba literară.

E primul care poetizează țara noastră, dacă admitem că părți întregi din «Istoria lui Mihai Vitea­zul» ce cuprind descrieri poetice, au fost scrise înainte de a pleca la Paris, unde a cunoscut «Cântarea României» scrisă de Russo și tra­dusă de el. E primul care atrage atenția contemporanilor asupra lui Vasile Cârlova, despre care scrie pagini întregi, tot astfel cum Eminescu, cu ani în urmă, va scrie des­pre el și despre limba literară a «Istoriei lui Mihai Viteazul».

In al treilea rând — Bălcescu trebuie privit ca luptător pentru cauza națională — A precizat idea­lul unui întreg popor, a luptat cu prețul sacrificiului pentru isbânda acestui ideal, reaunțând la cele mai simple bucurii pe care i le da viața, smulgându-se tot mai mult din ma­terialismul ei, mereu în slujba ace­lei credințe de a cărei înfăptuire se îndoiau atâția: isbânda naționalis­mului. N’a fost un visător cum gre­șit ni-l arată unii din biografii săi și autorii manualelor didactice. A fost singurul realist în lumea ro­mantică în care a trăit.

Luptător neînfricoșat pentru drep­tate și frăție, și-a fărâmițat viața în lipsuri în boală și dureri.

Era unul din acei puțini care nu se uita la prejudecățile contimpora­nilor nici la piedicile ridicate în calea sa de moșteniri întunecoase, ci cu priviri de iluminat, plin de en­tuziasm și energie, trecea mai de­parte netezind dramurile înăsprite de stânci. A fost un suflet ursit la sbucium și frământate îndelungată. Se aseamănă prin aceasta cu cel mai mare erou pe care l’am avut și că­ruia i-a jertfit ani de trudă din ti­nerețea sa. Vroia să clădească o altă lume, să se ridice de-asupra vremurilor, să nu fie sub «cârma vremii», cum scria Miron Costin. A împletit firul credinței în libertate, predicată de Evanghelie, cu energia entuzias­mului de luptător și deși era urmă­rit de boală și lipsit de mijloace ma­teriale, n’a încetat niciodată lupta. Niciodată n’a fost cuprins de des­curajare, niciodată nu s’a oprit în loc, deși tristețea neizbânzii se des­prinde din viața sa tragică. A petre­cut ani întregi în temnițe și pe dru­murile exilului, din cauza convin­gerilor sale naționaliste.

Teoretician al generației dela 1848, a urmărit în primul rând naționa­lismul și apoi democrația pe care o înțelegea ca o ridicare a clasei țărănești prin împroprietărire. A fost singurul boer din vremea sa care a împărțit pământ țăranilor. Ca și Eminescu, a luptat contra streinismului. Pentru isbânda naționalismului pleca la 1848 călare dela Constantinopole în Munții Apuseni, la Avram Iancu, spre a porni pe Români con­tra Muscalilor prin ideea naționa­lității și a-i scula pe toți pentruca Românii să fie liberi și frați.» In tot ce a scris, Bălcescu a pus un ideal, o tendință. In «Istoria lui Mihai Vi­teazul» a precizat idealul unității naționale, a întrezărit pentru nea­mul lui zile de înseninare. Nu s’a mărginit numai la cercetări de do­cumente, ci a trăit viața întreagă a românismului. A dat scrierilor sale istorice, căldură sufletească pornită din patriotism, adânc și cald. Pentru isbânda naționalismului s’a luat la întrecere cu moartea, nu s’a disperat niciodată de suferință și lipsuri. In pragul morții, scria la Palermo aceste rânduri găsite printre hârtiile sale: «Însumi eu, cu o inimă sfâșiată de durere, mă lupt cu o boală crudă și neîmblânzită, caut a câștiga timp asupra-i și a o întrece în iuțeală, ca să pot lăsa fraților mei aceste pa­gini din viața părinților noștrii (Istoria lui Mihai Viteazul) și cad sleit de puteri, mis­tuit prin silințele ce fac. Cu toate aceste temeiuri de descurajare, sufletu-mi te slăvește încă înzeită liber­tate și deși oamenii singiuirilor au învelit cu maramă neagră dulce fața ta, crede că va veni ziua fericită, ziua izbândirii când omenirea în­treagă se va scula spre a sfâșia acest văl și dușmanii tăi se vor îm­pietri la vederea soarelui său de lu­mină. Atunci toți Românii vor fi una, liberi și frați.» Testamentul său sunt aceste rânduri.

Optzeci și doi ani de când trupul lui Bălcescu s’a contopit cu pămân­tul ce nu mai vrea să știe nici de sbucium nici de pribegie. Nu ne-au rămas nici oasele, nici cenușa lui. Nu știm nici unde este înmormântat. Dar ne'a rămas oglinda în care se reflectă gândurile lui așezate te­meinic pe dragostea de țară, gân­duri de care a fost călăuzit și pen­tru cari a suferit atât de mult în viață.

Bălcescu trebuie arătat Românilor în adevărata sa valoare: istoric, li­terat și om de cultură, și mai ales luptător pentru cauza națională.

O placă de marmoră pe casa din Palermo unde a murit, numele dat unui liceu din provincie și a unor străzi dela periferia orașelor, e prea puțin pentru amintirea celui care a fost N. Bălcescu.

GEORGE I. MARINESCU

Cruciada Românismului - Anul I, nr 2 de joi, 29 noiembrie 1934


Dacă doriți să distribuiți:
Telegram
WhatsApp

Înapoi la index