Recentele tulburări și închide­rea Universității, ca o măsură preventivă, au readus pe tărâmul discuțiilor publice păcatele și calitățile studențimii noastre. Problema, deși superficială in aparență, conține miezul rezol­vărilor atâtor metehne sociale. Și de cari, ne ținând seamă, riscăm să permanentizăm o stare de de­ bandadă fizică și sufletească ca­re numai bine nu ne poate aduce.

Pentru cetățeanul pacinic și neutru, vieața studențească îm­bracă peisagii de trândăvie și dezordine. Așa au idealizat căr­țile această epocă roză a tinereții și oamenilor le sânt scumpe amintirile. In general, opinia pu­blică privește studențimea sub aspectul îngăduitor și de neluat în seamă, al tinereții care se re­voltă periodic și nu reușește ni­mic pentrucă de aceia e tinerețe. Deși trăim în vremuri de aspră vieață socială, cetățeanul judecă studentul tot ca pe vremea ve­chiului și romanticului Heidelberg. Atitudinea opiniei publice la ma­nifestările studențești își are o spectaculozitate recreativă și atât. Nimeni nu simte că sub zbur­dălnicia dezordonată a vocilor și gesturilor se ascunde de multe ori nesiguranța unei existențe și a unei cariere.

Răul îl poartă în primul rând studențimea care se permanenti­zează dezorganizată și impură în elementele conducătoare. Societățile și centrele studențești, în loc să amelioreze vieața studențească creindu-i posibilități de existență și pregătire științifică, se dedau la o politică imprecisă, de o con­tinuă agitație sterilă, de ale cărei foloase nu beneficiază studen­ții ci pescuitorii în apă turbure.

Studențimea, in loc să facă o politică social-națională, este di­vertisment de manevre politice pentruca, în final, oalele să se spargă tot in capul ei. Credem că e vremea să se purceadă la clarificarea și însănătoșirea vieții morale a studentimei române. Metodele de până acum și-au do­vedit ineficacitatea. Trebue înlă­turate cu altele mai chibzuite, ba­zate pe o cinste sufletească și dragoste de neam și aproapele.

Atâta vreme cât studențimea se va menține departe de prefacerile sociale, înămolindu-și virtuțile și energiile creative în însuflețirea utopiilor, nu va câștiga nimic nici ea și nici neamul acesta, care-și așteaptă legiunile de tineri lu­minați și harnici. Ca să ajungem aici trebue: uciderea preocupări­lor politice de toate nuanțele și afundarea în organismul colectiv al națiunii, încercând prin cultu­ră să-l amelioreze sufletește.

Educarea studentului și spiri­tualizarea lui în sensul de-a ob­ține o celulă vie, creatoare, creș­tină și civilizată în manifestările ei, iată către ceiace trebue să tin­dem. Viitorul acestei țări nu stă într’un naționalism vandalic, in­cult și sec de orice vigoare spiritual-organică, ci dimpotrivă, în­tr’un românism care nu e xeno­fob și care presupune o normă de organizare a energiilor cari constitue masivitatea sufletului româ­nesc.

Nu știu dacă s’a întrebat cineva de ce ne stau atâtea anale cultu­rale nedesțelenite. Atâtea dicționare și descoperiri încă nepuse la punct. Ei bine! dinaintea bibliotecilor goale, a țăranului bâjbâind in mocirla politică și a mun­citorului amețit de miragiile roși­lor, unde este studențimea română? Iată șantierul valorificării noastre sociale: poporul. Pe acesta studențimea trebue să și-l revendice, pentru el să-și dea sângele, nicidecum pentru mierea depe buzele otrăvite ale politicianilor, îmbrăcați chiar ca Decebali.

În afară de aceasta, studențimea trebue să-și salvgardeze demnita­tea ei colectivă. Să nu permită deci în mijlocul ei aceea pleavă îndărătnică în luarea examenelor și refractară bunului simț. Dacă vrem să facem purificare socială, apoi trebue să se știe că nu ne este permis ca noi înșine să fim imorali.

Studențimei noastre îi mai tre­bue o solidaritate în revendicarea drepturilor ei. O disciplină vo­luntară care să-i deie o masivitate convingătoare în revendicările pe care le susține. Această soli­daritate afectivă si fizică presu­pune desigur și o unitate sufletească. Iată ceiace s'ar putea în cepe imediat, cu foarte mari fo­loase după o muncă mai mult decât sârguitoare. Trebue să nu ui­tăm că studentul este cetățeanul de mâine al țării acesteia și că de solidaritatea sa socială si indivi­duală va depinde progresul de mâine.

Pentru aceasta se cere ca și Statul să renunțe la politica de până acum. Și anume - renunțarea la politica de devalorizare a ele­mentelor studioase pe care le silește, neutilizându-le, să se arun­ce în politică și compromisuri. Pentru stat studențimea trebue să fie o instituție tot pe atât de vi­tală și sfântă ca si armata. Deoa­rece ea este apărarea de mâine a granițelor și unității pentru care se străduesc cei de azi.

ALEXANDRU TALEX

Cruciada Românismului - Anul I, nr 20 de joi, 18 aprilie 1935


Dacă doriți să distribuiți:
Telegram
WhatsApp

Înapoi la index